Weerbaarheidstraining

Doel: Wanneer je goed om wilt kunnen gaan met grensoverschrijdend gedrag, is het belangrijk dat je jezelf professioneel kunt sturen. Dat je niet in een reflex schiet in de omgang met anderen. In deze weerbaarheidstraining leren deelnemers hoe zij de rust kunnen bewaren, en hoe en wanneer zij moeten handelen vanuit eigen kracht.

Doelgroep en duur

Training via open inschrijving of personal coaching
Doelgroep: iedereen die: zich zelfverzekerder wil voelen, assertiever wil worden, sterker in de schoenen wil staan, emoties onder controle wil leren houden, zich ondergesneeuwd voelt

Periode: 8-10 lessen van 60 minuten

Inhoud van de training

In onze training wordt er psychofysiek gewerkt. Fysieke oefeningen worden ingezet om een mentaal doel te bereiken. De fysieke verdedigingstechnieken zijn afkomstig uit vechtsporten en spelen een rol in de training, maar ze staan niet centraal. Deze dienen om eigen kracht te ervaren, de verlamming door machteloosheid te bestrijden, en eigen woede toe te laten. Onze weerbaarheidstraining is te allen tijde deelnemer gericht. Dit betekent, dat de onderwerpen die worden behandeld aangepast worden aan de groep die wordt getraind. Hier volgen onderwerpen die onderdeel van de training kunnen zijn:

  1. Gronden, centreren en focussen: sterk staan, buikademhaling, leren luisteren naar de signalen van je lichaam
  2. Grenzen
  3. Inzicht in verschillende soorten gedrag
  4. Eigen mening geven en “nee” zeggen
  5. Het herkennen en erkennen van gevoelens
  6. Intuïtie
  7. Omgaan met vervelende opmerkingen en reacties
  8. Sociale informatieverwerking
  9. Feedback geven bij lastig, ongewenst gedrag
  10. Bewaken van je eigen veiligheid in bedreigende situaties
  11. Simpele zelfverdedigingstechnieken

Resultaten van de training

Na de training hebben de deelnemers de beschikking over praktische handvatten die je kunt inzetten om zelfverzekerder en veerkrachtiger voor de dag te komen. Deelnemers hebben inzicht gekregen in zaken als:

  • Eigen coping stijl in de omgang met ongewenst gedrag
  • Grenzen voelen, stellen en bij je standpunt blijven
  • Intuïtie vertrouwen en volgen
  • Relativeringsvermogen
  • Feedback geven met behoud van relatie
  • Rust bewaren
  • Ombuigen van je sociale informatieverwerking

Interesse?

Ga naar het contactformulier voor meer informatie.